Ishrana po krvnim grupama – da li je ovo zdrav izbor?

Kada želimo da sačuvamo zdravlje ili da smršamo, uglavnom istražujemo različite režime ishrane i dijete. Međutim, činjenica je da ne postoji jedinstven i univerzalan pristup zdravom načinu života, kao i da svaka osoba treba da prati individualan plan ishrane – onaj koji baš njoj odgovara.

Ishrana po krvnim grupama – da li je ovo zdrav izbor?

Rigorozni režimi nisu dobri, prije svega jer nisu održivi. Da bismo uveli zdrave navike, važno je da budemo dosljedni. Takođe, veoma je važno da se prie početka bilo kog novog plana konsultujemo sa ljekarom, nutricionistom ili profesionalnim trenerom. Uz njihovu pomoć moći ćemo da održimo optimalni unos ugljenih hidrata na dnevnom nivou i pritom brže postignemo željene rezultate.

Jedan od dijetetskih režima koji je naročito popularan posljednjih godina svakako je ishrana po krvnim grupama. Na šta se tačno odnosi ovaj vid ishrane, koje namirnice su dozvoljene, a koje nisu dobrodošle? Pročitajte.

Šta je zapravo ishrana po krvnim grupama?

Ishrana prema krvnoj grupi zasniva se na teoriji da naša krvna grupa određuje hranu koju treba da jedemo, ali i vježbe koje treba da radimo ne bismo li tako postigli optimalno zdravlje. Ideja o ovakvom načinu ishrane potekla je od ljekara naturopatije Petera D’Adamoa. U osnovi, smatra se da konzumiranje namirnica koje sadrže nekompatibilne lektine, odnosno proteine koji nisu kompatibilni sa našom krvnom grupom može izazvati zgrušavanje krvnih zrnaca. U pitanju je proces koji se naziva aglutinacija, a čije posljedice mogu biti razni zdravstveni problemi (prvenstveno bolesti srca, bubrega i kancer).

Međutim, premalo je naučnih dokaza za ove tvrdnje, pa nisu ni svi medicinski stručnjaci saglasni da je ishrana po krvnim grupama zdrav izbor. Zapravo, ovaj plan ishrane ograničava mnoge zdrave namirnice. Pogledajmo koja hrana se preporučuje, a gdje postoje restrikcije.

A krvna grupa – Kultivatori

Teorija o ishrani prema krvnoj grupi kreće od pretpostavke da osobe sa A tipom imaju predispozicije za srčana oboljenja, kancer, dijabetes, te da im stoga najviše odgovara organska i vegetarijanska ishrana. Poželjno je, dakle, da se pridržavaju ishrane bez mlijeka i da unose što više voća, povrća, žitarica, pasulja, orašastih plodova i sjemenki.

Što se tiče fizičke aktivnosti, preporučuju se vježbe koje centriraju, kao što su tai či ili joga.

B krvna grupa – Nomadi

Ljudi sa krvnom grupom B imaju snažan imunitet i tolerantan probavni sistem i prilagodljiviji su od drugih krvnih grupa. S druge strane, podložniji su autoimunim poremećajima, kao što su hronični umor, lupus i multipla skleroza.

Osobe koje pripadaju ovog krvnoj grupi treba da jedu veoma raznoliku hranu uključujući voće i povrće, žitarice, pasulj, mahunarke, meso, živinu, ribu, jaja i mliječne proizvode. Orašaste plodove i sjemenke treba izbjegavati.

Savjetuju se umjerene fizičke vježbe i vježbe ravnoteže.

AB krvna grupa – Enigme

Ljudi sa krvnom grupom AB su biološki složeniji od drugih tipova. Iz ovog uvjerenja proističe zamisao da je najbolji režim ishrane i plan vježbi za osobe sa ovim krvnim tipom kombinacija vježbi i dijeta za A i B grupu. Ipak, posebno se savjetuje da meso bude ograničeno. Opšta preporuka je veganska ishrana. Takođe, smatra se da je ishrana za osobe sa ovom krvnom grupom najmanje restriktivna i omogućava najširi izbor namirnica.

Vjeruje se da AB krvna grupa ima nižu stopu alergija, ali da osobe češće obolijevaju od kardiovaskularnih bolesti, raka, kao i anemije.

0 krvna grupa – Lovci

Na osnovu teorije o ishrani krvne grupe, ljudi sa nultom krvnom grupom najbolje funkcionišu uz intenzivne fizičke vježbe i životinjske proteine. Savjetuje im se da jedu puno mesa, te umjerenu količinu povrća, jaja, sjemenki i orašastih plodova. Njima će najviše problema zadati mliječni proizvodi i žitarice. Do povećanja tjelesne težine može dovesti (pretjerana) konzumacija kukuruza, pasulja, kupusa i glutena.

Zdravstvena stanja povezana sa 0 krvnom grupom su uglavnom astma, polenska groznica i druge alergije, kao i artritis.

Koje su prednosti, a koje mane ishrane po krvnim grupama?

Dobro je znati da nijedan tip namirnica nije potpuno zabranjen u okviru plana ishrane zasnovanog na krvnoj grupi. Smatra se samo da nije sva hrana korisna za različite krvne tipove, dok se prerađena hrana uopšte ne preporučuje. Što se tiče unosa kalorija, kod ishrane prema krvnoj grupi nema praćenja, ni ograničavanja kalorija.

Među benefitima koje ishrana po krvnim grupama donosi spada to što podstiče vježbanje, naglašava značaj cjelovitih namirnica, odnosno neprerađene hrane. Zagovornici ishrane prema krvnim grupama tvrde da program može pomoći da efikasnije sagorijevamo masti, da povećamo nivo energije, podržimo imunitet i smanjimo rizik od mnogih ozbiljnih zdravstvenih problema kao što su bolesti srca i rak. Međutim, nema dovoljno dokaza koji mogu potvrditi ove pretpostavke.

Uprkos nekim potencijalnim prednostima, zdravstveni stručnjaci ne preporučuju ishranu po krvnim grupama, jer je smatraju neefikasnom i naučno neutemeljenom. Ujedno, jelovnici za A i nultu grupu su poprilično isključivi, te postoji zabrinutost da osobe koje se na ovaj način hrane možda neće uspjeti da postignu dovoljan unos mnogih vitamina i minerala koji su neophodni za zdravlje.

Da li je ishrana prema krvnoj grupi zdrav izbor za vas?

Da zaključimo, ishrana prema krvnoj grupi zasniva se na teoriji i njena djelotvornost nije dokazana u kliničkim uslovima. Kako opšti plan ovakve ishrane uglavnom potencira prirodnu i neprerađenu hranu, zdraviji je od većine drugih dijeta.

Ipak, stručnjaci savjetuju uravnoteženu ishranu i svakodnevni unos namirnica koje su bogate hranljivim materijama. Dakle, od povrća se naročito preporučuje lisnato zeleno kao što su spanać, brokoli, blitva, boranija, kelj. Od voća je dobro unositi jabuke, dinju, bobice.

Kada su u pitanju žitarice, posebno su dobra cijela zrna, primjera radi smeđi pirinač, ovas i kinoa. Za optimalno zdravlje neophodno je konzumirati ribu, ćureća i pileća prsa, jaja (nemasni životinjski proteini), mahunarke i pasulj, orašaste plodove poput oraha, badema, sjemenki suncokreta, kao i mliječne proizvode (mlijeko sa smanjenim sadržajem masti, sir, jogurt, kao i obogaćene alternative bez mlijeka na bazi soje).

Prema tome, u zavisnosti od krvne grupe, moguće je manje ili više napraviti plan zdravih obroka, s tim što su nulta i A krvna grupa naročito restriktivne i isključuju mnoge neophodne zdrave namirnice. Prije nego što se opredijelite za ovakav režim ishrane mnogo je pametnije da se posavjetujete sa vašim ljekarom,  nutricionistom i instruktorom vježbanja. Stručne konsultacije oko plana obroka i pravih vježbi su dragocjene i nude više garancija za uspjeh od neprovjerenih režima ishrane.

Slični članci

IZDVAJAMO IZ GALERIJA

SAVJET
DANA

Lišće kelerabe

RECEPT
DANA

Posna salata od tunjevine i riže

  • Najčitanije

  • Zanimljivo

  • Najviše lajkova

PRATITE NAS NA

KALKULATORI

O NAMA

Portal namijenjen ženama i svima koji žele da saznaju više o ženama. Mi smo tu, ne samo za modernu i savremenu ženu, nego i za one koje se ne osjećaju tako. Tu smo za majke, domaćice, poslovne žene, mlade i one u najboljim godinama. Svakodnevno spremamo za svakoga po nešto. Hvala vam što nas pratite ;)

PRATITE NAS NA

© 2011 zenasamja.me. Sva prava zadržana.