Tokom cijelog djetinjsta pred djecom se postavljaju različiti izazovi koji se odnose na savladavanje razvojnih zadataka, a koji se tiču samokontrole, društvenih, emocionalnih i akademskih oblasti psihološkog razvoja. Roditelji igraju presudnu ulogu u omogućavanju psihološkog razvoja svog djeteta podučavanjem i usmjeravanjem u učenju psiholoških vještina.
Stručnjaci koji se bave oblastima razvoja djece su odredili da se razlike između uspješnog i problematičnog djeteta svode na sposobnost djeteta da se kreće funkcionalno od jedne do druge psihološke razvojne faze tokom djetinjstva i adolescencije.
Uspješno dijete se susreće sa razvojnim izazovima i ide naprijed, na adekvatan način prelazeći iz jednog razvojnog nivoa na drugi. Dijete sa problemima u ponašanju ima teškoća u uspostavljanju normalnih psiholoških razvojnih očekivanja te je sklono da se zaglavi ili zaostaje.
Korisno je misliti o djetinjstvu kao o putovanju koje vodi ka odraslom dobu. Dijete koje je kompetentno na svakoj tačci tog puta, biće uspješno. Svaki korak na putu je razvojni zadatak koji je neophodno savladati kako bi se nastavilo ka narednom nivou.
Razvoj djetetove kompetencije za samokontrolu podrazumjeva postepenu akumulaciju kapaciteta da se podržavaju instrukcije i pravila odraslih i društva, kao i kontrola bijesa, frustracije i stresa.
Navešću tipične uzraste i stadijume za uspješno i djete sa problemima u ponašanju u razvoju samokontrole:
Uzrast |
Uspješno dijete |
Dijete sa problemima u ponašanju |
Odojče/dijete |
Bezbrižno reaguje na roditelje |
Nervozno reaguje ili i ne reaguje na roditelje, ćudljivo je i plačljivo |
Predškolski |
Poštuje uputstva roditelja Prati pravila |
Ne poštuje uputstva roditelja Ne prati pravila |
Osnovnoškolski |
Obično razmisli prije akcije
|
Često impulsivno reaguje bez razmišljanja Uznemiri se, pretjerano reaguje na stres i teško se umiriuje |
Adolescencija |
Uspijeva da savlada jake emocije
|
Česti su jaki izlivi bijesa i anksioznosti Bez uvida u svoje ponašanje i njegovog uticaja na druge |
Razvoj djetetove socijalne kompetentnosti podrazumjeva stvaranje veza sa drugima i postepeno usvajanje socijalnih vještina.
U neradnim redovima su navedeni tipični uzrasti i stadijumi koji karakterišu uspješno i dijete sa problemima u ponašanju u socijalnom razvoju:
Uzrast |
Uspješno dijete |
Dijete sa problemima u ponašanju |
Odojče/dijete |
Igra se sa drugima Razvija sigurnu povezanost sa roditeljima
|
Igra se samo Nesigurno povezano sa roditeljima |
Predškolski |
Karakterišu ga pozitivne interakcije sa roditeljima Prihvaćeno je od strane vršnjaka koji imaju pozitivan uticaj |
Uglavnom je negativna interakcija sa roditeljima Odbačeno je i zanemareno od strane vršnjaka koji imaju pozitivan uticaj |
Osnovnoškolski |
Dobre školske vještine-u školi izražava osjećanja, sarađuje, dijeli Uglavnom pozitivne interakcije sa vršnjacima i nastavnicima Naklonjeno je vršnjacima koji imaju pozitivan uticaj Efikasno riješava većinu socijalnih problema |
Slabe socijalne vještine-zlovoljno je, zajedljivo, nesaradljivo Uglavnom negativne interakcije i forsiranje povučenosti u odnosu na vršnjake i nastavnike Često naklonjeno vršnjacima koji imaju negativan uticaj Neefikasno riješava većinu socijalnih problema |
Adolescencija |
Vodi računa o tuđim mislima i osjećanjima Angažuje se u pozitivnim aktivnostima sa vršnjacima (sport, uzika, umjetnost, itd.) Adolescent se odvaja od porodice, ali održava jake porodične veze Zdrave emotivne veze
|
Ne vodi računa o tuđim mislima i osjećanjima Često se angažuje u negativnim aktivnostima sa vršnjacima (na pr. Izbjegavanje škole, uzimanje psihoaktivnih supstanci, promiskuitetno ponašanje itd.) ili je povučeno Adolescent odbacuje porodicu i ima loše porodične odnose Nezdrave emotivne veze |
Nadam se da ste čitajući ovaj članak mislili na svoje dijete. Pokušajte da na osnovu napisanog odredite da li je vaše dijete uspješno ili ima problem u navedenim oblastima psihološkog funkcionisanja.
Psihološki centar ABC
+382 68 741-923
Ostale Helenine tekstove možete vidjeti ovdje http://www.zenasamja.me/specijali/helena-rosandic
Između adolescencije svakog od vas koji čitate ovaj članak i adolescenata današnjice bez sumnje postoje specifične razlike.
Ljudski je osjećati emocije. Čovjek je prije svega emotivno biće koga definišu i usmjervaju emocije. Misli su pretače naših emocija, misli koje posjedujemo stvaraju emocije.
Portal namijenjen ženama i svima koji žele da saznaju više o ženama. Mi smo tu, ne samo za modernu i savremenu ženu, nego i za one koje se ne osjećaju tako. Tu smo za majke, domaćice, poslovne žene, mlade i one u najboljim godinama. Svakodnevno spremamo za svakoga po nešto. Hvala vam što nas pratite ;)